سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

اهداف صدام در تحمیل جنگ هشت ساله 3

معیار اصلی در ارزیابی جنگ، در معادله «هدف- نتیجه» قابل ارزیابی است. براین اساس اهداف رژیم بعثی عراق در تحمیل جنگ چه بود و چه نتیجه‌ای در بر داشت؟

1 ـ حاکمیت مطلق بر اروند رود

2 ـ استرداد جزایر سه‌گانه

3 ـ تجزیه خوزستان

دولت عراق نسبت به استان خوزستان ایران نیز چشم طمع داشت. و هرگاه دولت عراق اختلافاتش با دولت ایران شدید می‌شد، در کنار سایر مسائل ادعایی، موضوع عربی بودن استان خوزستان را مطرح می‌کرد و آن را جزو کشور عراق می‌دانست. 

الف) صدام حسین طی مصاحبه‌ای در 12 نوامبر 1981 گفت:

اگر مردم عربستان از ما بخواهند آنجا مستقر شویم، همچنان مردم بلوچ، کردها و یا آذربایجانیها می‌خواهند، می‌توانند مستقیماً تصمیماتی بگیرند که به آنها مربوط می‌شود. 

ب) طارق عزیز، معاون نخست وزیر عراق، در آغاز هشتیم ماه جنگ تحمیلی اظهار داشته است:

«وجود پنج ایران کوچک، از وجود یک ایران واحد بهتر خواهد بود. وی گفت ما از شورش ملتهای ایران پشتیبانی، و همه سعی خود را متوجه تجزیه ایران خواهیم کرد.» 

ج) صدام حسین در مصاحبه با روزنامه کویتی الانباء در پاسخ مخبری که سؤال کرده بود آیا عراق اعطای خودمختاری به اعراب منطقه عربستان را یکی از شرایط خاتمه جنگ می‌داند، گفت:

«در ایران پنج ملیت مختلف وجود دارد که به آنها باید به نوعی از انواع خودمختاری داده شود. ما از برادران عرب خود در عربستان دفاع می‌کنیم.» 

ارتش عراق در یک تجاوز بیرحمانه در ششم مهرماه 1359 خرمشهر را اشغال کرد و صدام حسین به گمان باطل خود، آرزوی دیرین سران رژیم عراق را تحقق‌یافته دید و طی پیامی به مناسبت اشغال خرمشهر اظهار داشت.

«نیروهای مسلح ما هم‌اکنون... محمره (خرمشهر)، مروارید شط‌العرب را به تصرف درآوردند. شهری که امروز لباس عزا را از تن رها کرد و لباس عربی یعنی پیروزی بر تن نمود.»