سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

انتخابات آمریکا

شیوه انتخاب رییس جمهور در ایالات متحده آمریکا

در سیستم انتخاباتی آمریکا، رئیس جمهور الزاما بر مبنای اکثریت آرا یا نصف به علاوه یک آرا مردم ،به کاخ سفید راه پیدا نمی کند.

در انتخابات ریاست جمهوری، هر رئیس جمهوری که در هر ایالت، رای اکثریت را به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت به نام وی خوانده می شود.

به هریک از نمایندگانی که از سوی شهروندان برای انتخاب نهایی نامزد آن حزب انتخاب می شود یک الکترال گفته می شود.


در هر ایالت، به تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس سنا و مجلس نمایندگان، کارت الکترال وجود دارد. به طور مثال، ایالت کالیفرنیا 54 کارت الکترال دارد. علتش این است که این ایالت 52 عضو مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داده است و دو نفر هم عضو مجلس سنا دارد، در تنظیم مجموعاً 54 نفر را شامل می شود.

مردم آمریکا در هر ایالت به صورت جداگانه به رییس جمهور و معاون اول وی رای می‌دهند و همچنین اعضای کالج الکترال را بر می‌گزینند. اعضای کالج الکترال عرفاً به کاندیدایی رای می‌دهند که در آن ایالت برنده شده باشد. یعنی اگر کاندیدای ریاست جمهوری به ترتیب 40 درصد آرا، 35 درصد آرا و 25 درصد را کسب کرده باشند، همه‌ی آرای الکترال به کاندیدایی می‌رسد که بیشترین رای را در آن ایالت آورده باشد و دیگر کاندیداها هیچ رای الکترالی در آن ایالت کسب نخواهند کرد.

هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال (حداقل 270 از 539 رای الکترال) را در تمامی ایالات از آن خود کند به پیروزی می رسد.

نظام انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا

رئیس‌جمهور امریکا با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود،احزاب تصمیم می‌گیرند که نامزدشان برای رقابت در انتخابات چه‌کسی باید باشد و مردم تنها در برابر گزینه? دو حزب اصلی (جمهوری‌خواه و دموکرات) قرار دارند که ناچار باید به یکی از این دو رأی دهند. این بدان معنا نیست که در امریکا تنها دو حزب هست؛ نه! احزاب به‌ظاهر مستقل دیگری نیز در امریکا فعال‌اند ولی مشکل آن است که آنها قدرت عرض‌اندام در برابر این دو حزب را نداشته‌اند و ندارند. دلایل مختلفی هم وجود دارد که مهم‌ترین آنها رسانه‌های امریکایی‌اند که دربست در اختیار سردمداران دو حزب اصلی و حامیان قدرتمند داخلی و خارجی آنها، به‌ویژه صهیونیستها، هستند. به‌طور خلاصه، روند اصلی انتخابات را دقیقاً آن چیزهایی تعیین می‌کند که در فارسی به «زر و زور و تزویر» معروف است: ثروتمندان و سرمایه‌گذاران، صاحبان قدرت و لابیهای عمدتاً صهیونیستی یا طرفدار اسراییل، و سیاستمداران و کسانی که منافع‌شان به این گروهها گره خورده و ناچارند، در عین تظاهر به مردمی و میهن‌پرست بودن، به‌قول خودمان دَمِ این گروهها را بیایند یا ببینند. سایت الف - د. ع. مصلحی

نظامی که در خدمت مردم نیست

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأییدی برای آن‌هایی است که درباره یک تغییر زلزله‌وار در نظم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مالی موجود هشدار داده بودند؛ و هم‌اکنون این تغییر به آمریکا رسیده است، آخرین ابرقدرتی که روبه‌افول است. دونالد ترامپ نه سیاستمدار و نه یک فرد بافراست است، اما پیروزی وی نشان داد که مردم به حد آخر تحمل خود نسبت به نظم مستقر و قدیمی موجود رسیده‌اند، نظامی که دیگر در خدمت مردم نیست.

..گرایش خصمانه وی در قبال ایران و توافق هسته‌ای قطعا موجب نگرانی است، اما فکر نمی‌کنم که ترامپ امکان این را داشته باشد که واقعا بر سر این توافق مانعی ایجاد کند - اما اگر چنین کاری کند تنها ایالات متحده را منزوی کرده و تلاش‌های متحدان اروپایی‌اش را تضعیف خواهد کرد. تسنیم - شرمین نروانی

شکاف احتمالی میان آمریکا و اروپا

مهم‌ترین مخالفان ترامپ دولت‌های اروپایی هستند. اروپایی‌ها اصلا دوست نداشتند ترامپ به قدرت برسد. حالا که این اتفاق افتاده است می‌شود گفت که با آمدن ترامپ دره عمیقی میان اروپا و آمریکا ایجاد خواهد شد.

روسای جمهور قبل از ترامپ قدرت رهبری جهان را داشته‌اند چون جهان به ویژه اروپا آنها را به عنوان رهبر جهان قبول کرده بودند اما امروز نخبگان آمریکا هم ترامپ را به عنوان نماینده قدرت جهانی این کشور قبول ندارند چه برسد به کشورهای اروپایی. همین معنا باعث می‌شود ترامپ نتواند اتحاد بین‌المللی را علیه ایران و یا کشورهای مخالف آمریکا ایجاد کند.

قطعا اروپای زمان ترامپ تلاش خواهد کرد ساز خود را کوک کند و دیگر به ساز آمریکا نرقصد. این بهترین فرصت برای ایران است که از ایجاد شکاف احتمالی میان آمریکا و اروپا استفاده کند. اروپایی‌ها نشان داده‌اند که علاقه مند به همکاری اقتصادی و سیاسی با ایران هستند و در این سال‌ها آمریکا تنها مانع این رابطه بود. عصر ایران؛ مصطفی داننده

تنها مزیت ترامپ نسبت به کلینتون درباره ایران این است که وی برای اجماع‌سازی علیه ایران در سطح جهانی با مشکلاتی روبرو خواهد بود و همانند کلینتون به راحتی نمی‌تواند این اجماع جهانی را فراهم کند. تسنیم - فؤاد ایزدی

ترامپ برای ایجاد اصلاحات مورد نظرش در آمریکا و خارج از این کشور آنقدر مشکل خواهد داشت که کمتر خواهد توانست موی دماغ ایران در منطقه بشود. البته انتخاب ترامپ قطعا به نفع اسرائیل و کشورهایی نظیر عربستان و قطر نخواهد بود؛ چراکه آنها تمام تخم مرغ هایشان را در سبد هیلاری چیده بودند. تابناک - محمد روحی صفت

ترامپ قاعده مند نیست

در حال حاضر فردی در آمریکا به ریاست جمهوری رسیده است که قاعده مند نیست و در چارچوب قواعد حرف نمی زند در نتیجه هیچ کس نمیداند امروز که رئیس جمهور شده چقدر ممکن است بر رفتارهای آتی اش  تاتیر بگذارد.

.. ترامپ علی رغم میل باطنی اش جرفهایش را عوض کرد . این بدان معنا نیست که او شخصا خواهان تغییر شعارهایش است بلکه مجبور میشود چنین کاری کند. انتخاب - علی خرم