سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

پیامبر خود را معلم می دانست

مقام معظم رهبری : باید تکریم معلم و حرفه‌ى تعلیم در جامعه‌ى ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلم بودن، همه افتخار کنند به اینکه به معلم سلام میکنند، احترام میکنند. مقام معلم هرچه بالا برود، مقام تعلیم و تربیت در جامعه بالا رفته است. نگاه کوته‌بینانه به معلم براى جامعه یک خسارت است، این را باید مانع شد؛ نگاه به معلم باید نگاه تکریم‌آمیز باشد. بسیارى از مشاغل گوناگون در کشور با زرق‌وبرق، با جلوه‌گرى‌هاى گوناگون وجود دارند که جایگاه همه‌ى اینها از شأن تعلیم و حرفه‌ى تعلیم بسیار پایین‌تر است؛ این را باید همه‌ى ما بفهمیم و درک کنیم. وقتى از قول پیغمبر اکرم نقل میشود که فرمود: اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً، این بالاترین افتخار است که پیغمبر خود را معلم میداند. 1393/02/17


کارگر قداست دارد

مقام معظم رهبری : ما باید در عرف مفاهیم دینی و اجتماعی خودمان، برای کلمه‌ی «کارگر» قداست قائل باشیم. کارگر یک قداست دارد. کارگر آن کسی است که دارد کار میکند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. این باید برای همه‌ی ما به عنوان یک باور قطعی در بیاید. همه بدانیم که کارگر چقدر اهمیت دارد. این عنوان «کارگر» شامل همه‌ی کسانی است که دارند کار میکنند برای پیشرفت کشور، برای توسعه‌ی تولید در کشور، برای بهبود وضع کار در کشور. این یک مطلب، که راجع به اهمیت کار و کرامت کارگر است. 1387/02/04

خداوند رحمت کند کارگر و کسی را که کاری انجام دهد، و خوب و محکم انجام دهد. کارگر مسلمان باید کارش را بالاتر و بهتر از معیارها و حدود و استانداردهای کار اجراکندو تحویل دهد. این، فرهنگ و دستور اسلامی است. 1371/02/09


انتخابات جزئی از شریعت اسلامی

مقام معظم رهبری : افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامى چهارچوب است؛ در همه‌ى قانونگذارى‌ها و اجراها و عزل‌ونصب‌ها و رفتارهاى عمومى که تابع این نظم سیاسى و مدنى است، باید شریعت اسلامى رعایت بشود. 1393/03/14


بخش ها و عناصر مهم تمدن نوین اسلامی

دو بخش تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

 1- بخش ابزاری : عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است...

2- بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است ؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ ...خب، میشود این بخش را به منزله‌ی بخش نرم‌افزاری تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای سخت‌افزاری به حساب آورد. اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همه‌ی پیشرفتهائی که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را رستگار کند؛ نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد. 1391/07/23

دو عنصر اساسی ایجاد یک تمدّن اسلامی از دید مقام معظم رهبری

1- یکی تولید فکر..فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمی‌تواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمی‌تواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده می‌شود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است... در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، می‌توانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت.

2- پرورش انسان است. حال در آن‌جایی که فکر و انسان باید تولید شود، ببینید نقش‌آفرینان چه کسانی هستند. این نقش‌آفرینان کسانی هستند که باید بتوانند افکار را هدایت کنند. این یک بُعد قضیه است. چون این راه جز با پای ایمان و نیروی ایمان و عشق طی‌شدنی نیست، باید کسانی باشند که بتوانند روح ایمان را در انسانها پرورش دهند. بدون شک مدیران جامعه جزو نقش‌آفرینانند؛ سیاستمداران جزو نقش‌آفرینانند؛ متفکّران و روشنفکران جزو نقش‌آفرینانند؛ آحاد مردم هر کدام به نحوی می‌توانند در خور استعداد خود نقش‌آفرینی کنند؛ اما نقش علمای دین، نقش کسانی که در راه پرورش ایمان مردم از روش دین استفاده می‌کنند، یک نقش یگانه است؛ نقش منحصر به فرد است. مدیران جامعه هم برای این‌که بتوانند درست نقش‌آفرینی کنند، به علمای دین احتیاج دارند. سیاستمداران و فعّالان سیاسی در جامعه نیز همین‌طور. محیطهای گوناگون علمی و روشنفکری نیز همین‌طور. 1379/07/14


مراحل پنجگانهی تحقق اهداف انقلاب اسلامی

مرحله‌ی اول، انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری : منظور از انقلاب اسلامی حرکت انقلابی است؛ والّا به یک معنا انقلاب شامل همه‌ی این مراحل میشود. اینجا منظور ما از انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون میکند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میکند.

مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی

منظور من در اینجا از نظام اسلامی، یعنی آن هویت کلی که تعریف مشخصی دارد، که کشور، ملت و صاحبان انقلاب - که مردم هستند - آن را انتخاب میکنند. در مورد ما، مردم ما انتخاب کردند: جمهوری اسلامی. جمهوری اسلامی یعنی نظامی که در آن، مردم‌سالاری از اسلام گرفته شده است و با ارزشهای اسلامی همراه است. 1390/07/24

مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی

مقام معظم رهبری : منظور از دولت اسلامی این است که بر اساس آنچه که در دوره‌ی تعیین نظام اسلامی به وجود آمد، یک قانون اساسی درست شد؛ نهادها و بنیانهای اداره‌ی کشور و مدیریت کشور معین شد. این مجموعه‌ی نهادهای مدیریتی، دولت اسلامی است. در اینجا منظور از دولت، فقط قوه‌ی مجریه نیست؛ یعنی مجموع دستگاه‌های مدیریتی کشور که اداره‌ی یک کشور را برعهده دارند؛ نظامات گوناگون اداره کننده‌ی کشور. بخش بعد از آن، جامعه‌ی اسلامی است؛ که این، آن بخش بسیار مهم و اساسی است.

مرحله چهارم تشکیل جامعه‌ی اسلامی

جامعه‌ی اسلامی یعنی چه؟ یعنی جامعه‌ای که در آن، آرمانهای اسلامی، اهداف اسلامی، آرزوهای بزرگی که اسلام برای بشر ترسیم کرده است، تحقق پیدا کند. جامعه‌ی عادل، برخوردار از عدالت، جامعه‌ی آزاد، جامعه‌ای که مردم در آن، در اداره‌ی کشور، در آینده‌ی خود، در پیشرفت خود دارای نقشند، دارای تأثیرند، جامعه‌ای دارای عزت ملی و استغنای ملی، جامعه‌ای برخوردار از رفاه و مبرای از فقر و گرسنگی، جامعه‌ای دارای پیشرفتهای همه‌جانبه - پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت سیاسی - و بالاخره جامعه‌ای بدون سکون، بدون رکود، بدون توقف و در حال پیشروی دائم؛ این آن جامعه‌ای است که ما دنبالش هستیم. البته این جامعه تحقق پیدا نکرده، ولی ما دنبال این هستیم که این جامعه تحقق پیدا کند. 1390/07/24

مرحله پنجم تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی

مقام معظم رهبری : تمدّن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادّی میتواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزّتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگیِ جهان طبیعت؛ 1392/06/14

آرایش ظاهری این تمدن را در حکومت مردمی، در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگوئی به نیازهای نوبه‌‌نوی بشر، در پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، در ایجاد رفاه و ثروت عمومی، در استقرار عدالت، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌‌خواری و ربا و تکاثر، در گسترش اخلاق انسانی، در دفاع از مظلومان عالم، و در تلاش و کار و ابتکار، میتوان و باید مشاهده کرد. نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصه‌‌های گوناگون، از علوم انسانی تا نظام تعلیم و تربیت رسمی، و از اقتصاد و بانکداری تا تولید فنی و فناوری، و از رسانه‌‌های مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بین‌‌الملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدن‌‌سازی است. 1392/02/09


روشهای غلط سیاسی

مقام معظم رهبری : اگر تحزّب به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد، من طرفدار آن هستم. منتها من تحزّب را این نمی‌دانم که عدّه‌ای از داعیه‌داران سیاسی، به دنبال کسب قدرت، دور هم جمع شوند - ده نفر، پانزده نفر، بیست نفر - و با شعار و ایجاد هیجان و جذّابیتهای دروغین، مردم یا گروههایی از مردم را به این طرف و آن طرف بکشانند و مرتّب دعوا و اختلاف راه بیندازند و برای این‌که بی‌کار نمانند، یک مسأله کوچک را بزرگ کنند؛ یک چیز کم‌اهمیت را پُراهمیت جلوه دهند و روزها و هفته‌ها درباره‌اش بحث و تحلیل کنند؛ بر اساس آن، دوست و دشمن معیّن کنند؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دشمن است؛ فلان کس، فلان طرفی است، پس دوست است. بنده اینها را تحزّب نمی‌دانم. اینها روشهای غلط سیاسی است که در دنیا هم رایج است. دل ما خوش بوده است که در ایران این چیزها رایج نباشد؛ اما متأسفانه بعضی کسان به این چیزها دلبستگی دارند. 1380/08/12


تاثیر رفتار حاکمان در مردم

مقام معظم رهبری : در یکى از تاریخ‏ها خواندم زمانى که ولیدبن‏عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلى اهل جمع‏کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتى بود، مردم کوچه و بازار وقتى به همدیگر مى‏رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنى مردم همه‏اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتى و امثال اینها حرف مى‏زدند. بعد از ولید، سلیمان‏بن‏عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‏سازى بود و به کاخ‏سازى و ساختمان‏سازى خیلى عشق مى‏ورزید. این مورخ مى‏گوید مردم حتّى وقتى براى نماز به مسجد مى‏آمدند، یکى مى‏گفت: آقا! شما کار ساختمانىِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود. بعد از این دو نفر، عمربن‏عبدالعزیز آمد. او اهل عبادت بود. مورخ مى‏گوید مردمِ کوچه و بازار وقتى به هم مى‏رسیدند، یکى مى‏گفت: آقا! راستى شما دیروز دعاى ماه رجب را خواندید؟ دیگرى مى‏گفت: آن دو رکعت نماز را خواندید؟ بنابراین رفتار ماها یک تأثیر قهرى در رفتار مردم دارد. 1384/06/08


حوزه و سیاست

اولین کار پیامبر در مدینه تشکیل حکومت

مقام معظم رهبری : اولین حادثه‌اى که در اسلام، در دورانى که پیغمبر از فشار مخالفان در مکه خلاص شد، اتفاق افتاد، چه بود؟ تشکیل حکومت. پیغمبر به مدینه آمد و حکومت تشکیل داد. پیغمبر نیامد مدینه که بگوید من عقاید شما را اصلاح مى‌کنم، احکام دینى را برایتان بیان مى‌کنم، شما هم یک نفر را به عنوان حاکم براى خودتان انتخاب کنید؛ چنین چیزى نبود، بلکه پیغمبر آمد و ازمّه‌ى (مهار) سیاست را به دست گرفت. ایشان از اول که وارد شد، خط مشى نظامى، سیاسى، اقتصادى و تعامل اجتماعى را طراحى کرد. چطور این دین به خط مشى‌هاى سیاسى و نظامى و اقتصادى و اجتماعى کارى نداشته باشد و در عین حال، دینِ همان پیغمبر هم باشد؟! 17 /آبان/ 1385

آگاهی سیاسی همراه با فقاهت و اخلاق

مقام معظم رهبری : عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجه کنید حوزه علمیه قاعده ی نظام جمهوری اسلامی است ... و سه عنصر قطعی ، در وجود و ذات خودش لازم دارد:.. اولین عنصر فقه است.. عنصر دوم تهذیب و اخلاق است.. عنصر سوم آگاهی سیاسی است؛ آگاهی سیاسی ، به مثابه چشمی است که اگر نداشته باشیم ، آن دو عنصر (فقاهت و اخلاق) ، دیگر در حرکت به ما کمک نخواهند کرد.22.3.68

درستان را خوب بخوانید تا عالم شوید و بتوانید جواب نیازهای مردم را بدهید. در کنار درس، از اوضاع عالم و کشور و مسائل سیاسی مطلع باشید که اگر بی اطلاع باشید، به درد پاسخ گویی به نیازهای مردم،نخواهید خورد. 26.10.68

امروز شما اگر عالم هم باشید؛ بسیار با تقوا هم باشید؛ اما زمانتان را نشناسید، آن وقت آسیب پذیر و لغزش پذیر و کم فایده خواهید بود.30.11.70

ضرورت بینش کلان سیاسی

مقام معظم رهبری : بسیاری از سیاسیون خودمان، همین سیاسیون پاک دل که همه جا هستند... گاهی خطاهای بزرگی انجام می دهند که علت آن ، این است که با نگاه کلان به مسائل سیاسی کشور و دنیا نگاه نمی کنند؛ با نگاه خرد و ریز نگاه می کنند.25.9.82

کج فهمیدن، ساده و سطحی فهمیدن، کند و ناهوشمندانه فهمیدن، غافل ماندن از مسایل جاری عالم و کشور، از جمله‌ی زیانبخش‌ترین چیزهایی است که ممکن است حوزه‌ی علمیه، با آن روبه‌رو بشود...

از دو طرف، کج‌فهمیها و نفهمیها خطر ایجاد می‌کند : یکی، از ناحیه‌ی هدایتهای غلط و بددلانه و متکی بر تفکرات ناسالم ومشوب به اغراض، و دیگری، تحجرها، کند فهمیها، دیرفهمیها، در لحظه‌ی لازم در جایگاه لازم قرار نگرفتنها. اینها، خیلی ضربه می‌زند و حوزه‌ی علمیه، امروز آن‌طور نیست که بتواند ضربه را راحت تحمل کند. امروز، تلاشی حوزه یا صدمه‌ی به حوزه، صدمه‌ی به اسلام، آن هم در شکل درخشان عالمیش است... فهم‌ سیاسی‌ و هدایت‌ سیاسی‌ حوزه‌، بایستی‌ بسیار سطح‌ بالا باشد. 69-11-4

فهم سیاسی لازمه کارآمدی اجتماعی

مقام معظم رهبری : امروز طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌، در سرتاسر کشور منتشر می‌شوند. این‌طور نیست‌ که‌ مردم‌ از آنها بخواهند، برایشان‌ فقط مسأله‌ و رساله‌ توضیح‌ بدهند ـ اگرچه‌ آن‌ را هم‌ می‌خواهند، آن‌ هم‌ نیاز مردم‌ است‌ ـ بلکه‌ امروز راجع‌ به‌ مسایل‌ منطقه‌ و سیاستهای‌ گوناگون‌ جهانی‌ و مسایل‌ داخلی‌ هم‌ از روحانی‌ سؤال‌ می‌کنند. اگر سؤال‌ هم‌ نکنند، او باید متصدی‌ پاسخگویی‌ بشود.

امروز روحانی‌ امام‌ جمعه‌ است‌; یعنی‌ حاکم‌ فکری‌ و معنوی‌ بر آن‌ شهر یا استانی‌ که‌ او امام‌ جمعه‌ی‌ آن‌جاست‌. امام‌ جمعه‌ که‌ فقط یک‌ پیشنماز نیست‌. امروز، روحانی‌ در دانشگاهها نماینده‌ است‌; یعنی‌ کسی‌ که‌ دین‌ را در دانشگاهها باید معرفی‌ کند...

اگر ما بتوانیم‌ به‌ تعداد زیادی‌ روحانی‌، با معرفت‌ دینی‌ وسیع‌ و آگاهی‌ و هوشمندی‌ سیاسی‌، داخل‌ دانشگاهها بفرستیم‌، شما ببینید از این‌ کار چه‌قدر برکات‌ برخواهد خاست‌. این‌، از حوزه‌ متوقع‌ است‌. این‌، بدون‌ آن‌ رشد فکری‌ و سیاسی‌ و معنوی‌، امکان‌ ندارد. این‌، جایش‌ خالی‌ است‌. 4 /بهمن/ 1369

شناخت دوست ودشمن

مقام معظم رهبری : امروز، بصیرت ... همان تحلیل سیاسی و فهم سیاسی است. باید بفهمیم دشمن کجاست؛ دوست کجاست؟ دشمن کیست؛ دوست کیست؟ گاهی انسان در واحدی نشسته، صدای توپ خانه می آید؛ آدمهایی که ناواردند، اصلا نمی دانند صدا از کدام طرف است ... اگر این آدم ناوارد را پشت توپ خانه بگذارند و بگویند آتش کن! یک وقت می بینید که روی جبهه خودی آتش ریخت !... باید انسان بداند دشمن کجاست؟ وقتی دانستید راحت آتش می ریزید و به هدف می زنید؛ اما وقتی که نشناختید، آتشتان روی سر خودی ها می ریزد! در جمع علمای گیلان 11.2.80

نقشه دشمن علیه روحانیت

مقام معظم رهبری : (جایگاه روحانیت در جامعه) خطر خیلی بزرگی برای دشمنان است؛ یا باید روحانیت را از بین ببرند؛ یا باید آن را یکسره با خودشان همراه کنند – هر دوی اینها محال است – یا قدر و قیمت او را در مردم بشکنند و نفوذ کلمه او را از بین ببرند. دشمن مستقیما نمی تواند... اما به وسیله عوامل خودی و در دراز مدت می تواند بکند. علما و بزرگان دین را در مقابل هم به گفت و گو های خصمانه و صف آرایی ها وادار بکنند... برای مردم اجماع مرکبی درست کنند؛ این دسته، آن دسته را طعن می کنند؛ آن دسته، این دسته را طعن می کنند؛ معلوم است که نتیجه چه می شود!

درس خارج فقه 16.1.79 

جهت سیاسی طلاب ، همان جهت سیاسی نظام

مقام معظم رهبری : مراقب باشید که در حوزه، دسته‌‌بندیها و جناح‌بندیهای سیاسی، نفوذ و رشد نکند. جهت سیاسی طلاب، همان جهت سیاسی نظام و انقلاب است. همان جهت انقلاب را باید ان‌شاءالله در تبلیغات و در برخورد با مردم، قولاً و عملاً پی‌بگیرید. 70-12-1

حفظ یک پارچگی حوزه

مقام معظم رهبری : حوزه علمیه باید یک پارچه باشد و از برخی تشنجات که در گوشه و کنار وجود دارد بریء و برکنار بماند؛ حوزه علمیه، جایگاه قداست و پاکی است. در جمع طلاب قم 22.3.68

وقتی هدف این (حرکت به سمت اجرای احکام اسلامی) شد ، این یک امر متعالی است؛ این یک امر فراتر از مسائل شخصی و صنفی است. مراقب باشید انگیزه های کوچک، شما را از این هدف بزرگ منحرف نکند. مواظب باشید تصورات و توهمات، شما را از هم جدا نکند. مجموعه ی روحانی ، یک مجموعه منسجم است؛ اختلافات جزئی و کوچک ، نتواند مجموعه روحانی را تکه تکه کند و نیروهایمان صرف مجادله نشود. در جمع علمای شیراز 11.2.87

پرهیز از سیاست بازی

مقام معظم رهبری : آگاهی سیاسی، غیر از سیاست‌بازی و سیا‌سی کاری است که از سرشب تا وقت قضا شدن نماز مغرب و عشا، در حجره‌ی مدرسه یا در خانه بنشینند، با چهار نفر طلبه، به اصطلاح بحث سیاسی بکنند و توطئه بچینند که اگر فردا به حوزه رفتیم، فلانی را بکوبیم و فلانی را زنده کنیم! اینها، جرم محسوب می‌شود. اینها، انهدام حوزه است. تاریخ64-6-11

این [باند بازیهای سیاسی] برای حوزه‌ی علمیه و جامعه‌ی علمی، مثل زهر قتالی است و اثر منفی و معکوس دارد ... من می‌دانم که دستهای پلید خبیث یا ناآگاهی را می‌خواهند وارد حوزه‌ها بکنند؛ اینها را بایکوت و رد کنید... آن وقت، آدمها را به دروغ و تهمت و غیبت و افتادن از درس و بحث و درگیر شدن با مسایل آن‌چنانی و باندی و نفرت ورزیدن دلها به همدیگر و خالی شدن از مهر و محبت و جدا شدن از یکدیگر، وادار کنند. از این کارها، بشدت اجتناب کنید؛ اما آگاهی و درک و قدرت تحلیل سیاسی و شناخت وظایف سیاسی را هرچه ممکن است، تقویت نمایید. تاریخ 67-6-10

پرهیز از برخوردهای عصبی

مقام معظم رهبری : من شما عزیزان را در زمینه‌ی مسائل سیاسی، به دو چیز- که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعه‌ی حوزه‌ی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم این‌که از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزه‌ی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّه‌ی سیاسی مشاهده کنند. توصیه‌ی من این است که نگذارید. حضور سیاسی، سخن سیاسی، موضع سیاسی، بسیار خوب و لازم است و در مواردی مقتضای غیرت دینی هم هست؛ اما حرکات بیرویّه، حرکات عصبی، حرکاتی که اگر پای صحبت به میان بیاید، نمیتوانید از آن دفاع کنید؛ این نه. این دو را با هم تفاوت بگذارید. مرز بین این دو را همیشه در نظر داشته باشید. 1379/07/14


ذکر خدا در همه میدان های جنگ

مقام معظم رهبری : در همه‏ی میدانهای جنگ- هم میدان جنگ نظامی، هم میدان جنگ سیاسی، هم میدان جنگ اقتصادی، هم میدان جنگ تبلیغاتی- ذکر خدا کنید که این ذکر خدا موجب فلاح و کامیابی شماست. ذکر خدا پشتوانه‏ی ثبات قدم است. بنابراین ذکر موجب می‏شود که ما بتوانیم در آن صراط مستقیم سلوک کنیم؛ پیش برویم. آن هدفی که ترسیم کردیم برای خودمان به عنوان مؤمن، به عنوان مسلمان، به عنوان پیرو یک مکتب مترقی، به عنوان کسانی که انگیزه داریم برای برپا داشتن این بنای رفیعی که خبر از شکوفائی تمدن اسلامی در آینده و در قرون آینده می‏دهد، احتیاج داریم به ذکر خدا تا بتوانیم در این جاده حرکت کنیم. 1386/06/31


انقلاب اسلامی ، انقلابی زینبى

مقام معظم رهبری : انقلاب ما انقلاب زینبى است. از اول انقلاب، زنان یکى از برجسته‌ترین نقشها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه‌ى بزرگ انقلاب، هم در حادثه‌ى بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‌تر و دردناک‌تر و تحمل‌طلب‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود. مادرى که جوان خودش را، عزیز خودش را، دسته‌ى گل خودش را هجده سال، بیست سال - کمتر، بیشتر - پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ میفرستد، که معلوم نیست حتّى جسد او هم برخواهد گشت یا نه. این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانى، همراه با ایمان و روحیه‌ى انقلابیگرى، حرکت میکند و میرود. کار این مادر، از کار آن جوان اگر بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست. بعد هم که جسد او را برمیگردانند، افتخار میکند که بچه‌ى من شهید شده. اینها چیز کمى است؟ این، حرکت زنانه، حرکت زینب‌گون در انقلاب ما بود. 1 /اردیبهشت/ 1389