سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

مجلس شورای اسلامی

جلسه افتتاحیه

نخستین جلسه هر دوره مجلس شوراى اسلامى طبق اصل شصت و پنجم (65) قانون اساسى با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت مى‏یابد. در آغاز جلسه آیات (35) تا (42) سوره شورى تلاوت مى‏ شود.

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبرى مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى (ره) و شهیدان انقلاب اسلامى و اداى احترام وتجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

اصل 65: پس از برگزاری انتخابات، جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد و تصویب طرحها و لوایح طبق آیین‏نامه مصوب داخلی انجام می‌گیرد مگر در مواردی که در قانون اساسی نصاب خاصی تعیین شده باشد. برای تصویب آیین‏نامه داخلی موافقت دو سوم حاضران لازم است.

تشریفات سوگند

نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (67) قانون اساسى سوگند یاد مى‏ کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت مى‏ شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.

نمایندگان اقلیت‏ هاى دینى این سوگند را با ذکر کتاب آسمانى خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانى که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمى که حضور پیدا مى‏ کنند سوگند را به جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

اصل 67 قانون اساسی - سوگند نمایندگان مجلس

نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم‏نامه را امضاء نمایند.

 بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوا ن امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‏ها و نوشته‏ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم."

نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه‏ای که حضور پیدا می‌کنند مراسم سوگند را به جای آوردند.

هیأت رئیسه سنى

مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنى و فرد بعدى به‏ عنوان نائب‌ رئیس و دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین مى‏ شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار مى‏ گیرند.

وظایف هیأت رئیسه سنى، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجراى انتخابات هیأت رئیسه موقت است.

هیأت رئیسه موقت

انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنى مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبى در انتخاب رئیس کافى خواهد بود.

هیأت ‌رئیسه موقت بلافاصله پس‌ از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جاى خواهد آورد.

 وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور ادارى مجلس است.

هیأت رئیسه دائم

 پس از قرائت گزارش کلیه شعب پانزده‌گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم مى‏ کند، اعضاى هیأت رئیسه دائم براى یک‌ سال انتخاب مى‏ شوند.

هیأت ‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، دو نائب‌ رئیس، شش ‌دبیر و سه ناظر مى‏ باشد.

انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى‌ که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

اعتبار نامه ،نمایندگی چیست؟

اعتبار نامه سندی است که مجریان و ناظرین قانونی بر انتخابات کتبا تصدیق می نمایند که دارنده آن برابر مقررات حق نمایندگی مجلس را (حسب آراء مأخوذه و قرائـت شده که بر اثر انتخابات درست تحصیل گردیده) دارد.

اعتبار نامه تک تک منتخبان باید در اوایل کار مجلس جدید مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به تایید یا رد آن رای گیری شود.

حضرت امام (رض) به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وصیت کرده اند: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد.

بررسی اعتبار نامه منتخبان مردم

پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه به طور مساوى به پانزده شعبه تقسیم مى‏ شوند.

شعب ، رسیدگى به اعتبارنامه ‏ها را شروع و نسبت به مدارکى که در شوراى نگهبان مورد رسیدگى قرار نگرفته و یا پس از رسیدگى شوراى نگهبان به دست آمده است اتخاذ تصمیم خواهد نمود و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیأت رئیسه به مجلس تقدیم مى‏ دارند.

در صورتى که گزارش شعبه مبنى‏ بر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضان بر اعتراض خود باقى باشند، پس از بررسی موضوع در کمیسیون تحقیق ، نتیجه بررسی ها در صحن علنی ارایه می شود و نمایندگان مجلس پس از شنیدن دفاعیات نماینده رد شده ، نسبت به تایید یا رد اعتبار نامه وی تصمیم گیری می کنند.

اگر اعتبار نامه منتخبی رد شود این فرد دیگر صلاحیت حضور در مجلس شورای اسلامی را نخواهد داشت


خرمشهر را خدا آزاد کرد

مقام معظم رهبری : خرمشهر وقتی آزاد شد، خوب، خیلی پیروزی بزرگی بود .. هم از لحاظ سیاسی مهم بود، هم از لحاظ نظامی بسیار پیچیده و مهم بود، هم از لحاظ اجتماعی و نگاه عمومی و دل مردم، چقدر مهم بود و تأثیر داشت.. ابعاد داخلی و خارجی این حادثه عظیم بود.. امام یک معلم اخلاق بود. تا این حادثه‌‌‌‌‌‌ی عظیم، با این عظمت، با این حجم پیدا شد، از همان ساعت اول تو خیابان اثرش در روحیه‌‌‌‌‌‌ی مردم فهمیده شد، امام فوراً درد را احساس کرد، درمانش را بلافاصله داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». این معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دلها را خورده بودند، چقدر شهیدهای خوب و بزرگ ما در همین فتح بیت‌‌‌‌‌‌المقدس دادیم، بر اثر این همه مجاهدت، حالا این کار بزرگ انجام گرفته، اینها مغرور نشوند. سیاسیونی که در مساند قدرت نشسته‌‌‌‌‌‌اند، از این پیروزی بزرگی که در عرصه‌‌‌‌‌‌ی سیاسی برایشان پیدا شد، بر اثر این حادثه مغرور نشوند: «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی»؛1388/06/16


امام زمان علیه السلام

ناظر است و می بیند!

مقام معظم رهبری : امام زمان ناظر است و میبیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را برای آذین‌بندی نیمه‌ی شعبان، امام زمان دید؛ حضور شما زن و مرد را در میدان‌های گوناگون، امام زمان دیده است و میبیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌های مختلف، امام زمان میبیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ی مسلمانی و نشانه‌ی عزم راسخ ایمانی در آن هست و از ما سر میزند، خرسند میشود. اگر خدای نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند میکنیم.1384/06/29

روز ظهور

مقام معظم رهبری : آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادی مستکبران عالم، زمینه ی این وجود دارد که آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او همه‌ی دلهای مستعد را که در همه جای جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متکی به زر و زور نتوانند حقیقت را با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند. 1379/08/22

زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود

مقام معظم رهبری : امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است؛ یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ی موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولى‌امر و ولى‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست. 1391/10/19

تلاش استعمار بر علیه مهدویت

مقام معظم رهبری : بنده سندی را دیدم که در آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می کنند که ما باید کاری بکنیم که این عقیده‌ی به مهدویت، به تدریج از بین مردم زایل بشود! .. استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیده‌ی به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمی توانیم اینها را درست در اختیار بگیریم! ببینید عقیده‌ی به مهدویت چه قدر مهم است! چه قدر خطا می کنند کسانی که به اسم روشنفکری و به اسم تجددطلبی می آیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع، بدون اینکه بدانند دارند چه کار می کنند، مورد تردید و تشکیک و اینها قرار می دهند اینها همان کاری را که دشمن می خواهد، راحت انجام می دهند! 1376/09/25

زمینه ظهور را باید با حاکمیت قرآن و اسلام آماده کرد

مقام معظم رهبری : ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است... اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود (ارواحنافداه و عجل‌الله‌فرجه)، به‌وسیله‌ی ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است. 1370/11/30

حکومت موعود یک حکومت مردمیِ به تمام معناست

مقام معظم رهبری :حکومت آینده‌ی حضرت مهدی موعود (ارواحنافداه) یک حکومت مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متکی به ایمانها و اراده هاو بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمی کند؛امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می دهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره اند... امروز در دنیا .. دمکراسی در پنجه‌ی اقتدار پول اسیر است. مردم سالاری امام زمان – یعنی مردم سالاری دینی – با این روش، بکلّی متفاوت است. 1381/07/30


مجلس خبرگان رهبری

* تعداد نمایندگان و مدت نمایندگی

تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری 88 نفر می باشد که برای مدت هشت سال انتخاب می‌شوند و شش ماه مانده به پایان هر دوره، باید انتخابات دور? بعد آغاز گردد.

* شرایط انتخاب شوندگان

الف- اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی.

ب - اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

ج- بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز.

د- معتقدبودن به نظام جمهوری اسلامی ایران.

ه- نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.

* مجلس خبرگان، از دو بخش هیئت رئیسه و کمیسیون‏ها تشکیل مى‏شود:

الف- هیأت رئیسه، مجلس خبرگان، داراى دو گونه هیأت رئیسه است:

هیأت رئیسه سِنّى که در اوّلین جلسه مجلس خبرگان، بر اساس سنّ نمایندگان، تعیین مى‏شود که مسن‏ترین فرد از خبرگان حاضر، به عنوان رئیس سِنّى و فرد بعدى به منزله نایب‏رئیس و دو نفر از جوان‏ترین خبرگان حاضر، به سِمَت منشى، معیَّن مى‏شوند و در جایگاه مخصوص قرار مى‏گیرند.

هیأت رئیسه سنّى، وظایف زیر را بر عهده دارد:

- اداره جلسه افتتاحیه؛

- انجام دادن مراسم تحلیف؛

- اجراى انتخابات هیئت‏رئیسه دائم.

هیأت رئیسه سِنّى، با انتخاب اعضاى هیأت رئیسه دائم، به کار خود پایان مى‏دهد. مدّت زمان هیأت رئیسه سِنّى، فقط در اوّلین جلسه هر دوره از مجلس خبرگان است.

 هیأت رئیسه دوم، هیأت رئیسه دائم است. این هیأت، مرکَّب از رئیس، دو نایب‏رئیس، دو منشى و دو کارپرداز است که از میان اعضاء، براى مدّت دو سال و با رأى مخفى، انتخاب مى‏شوند.

ب) کمیسیون‏ها؛ به منظور بررسى‏هاى کارشناسى و تهیّه گزارش جهت طرح در جلسات رسمى، کمیسیون‏هاىی در مجلس خبرگان تشکیل شده است.

*کمیسیون‏های مجلس خبرگان رهبری

1- کمیسیون اصل 108 قانون اساسى‏

به منظور بررسى و تدوین قوانین مربوط به خبرگان، از جمله انتخابات و آیین‏نامه داخلى مجلس خبرگان، تشکیل مى‏گردد. اعضاى اصلى آن، یازده نفر و اعضاى على‏البدل، چهار نفرند.

2- کمیسیون امور مالى و ادارى‏

به بررسى امور مالى و ادارى مجلس خبرگان مى‏پردازد، داراى نه عضو اصلى و سه عضو على‏البدل است.

?اصل‏ یکصد و هشتم: قانون‏ مربوط به‏ تعداد و شرایط خبرگان‏، کیفیت‏ انتخاب‏ آنها و آیین‏ نامه‏ داخلی‏ جلسات‏ آنان‏ برای‏ نخستین‏ دوره‏ باید به‏ وسیله‏ فقها اولین‏ شورای‏ نگهبان‏ تهیه‏ و با اکثریت‏ آراء آنان‏ تصویب‏ شود و به‏ تصویب‏ نهایی‏ رهبر انقلاب‏ برسد. از آن‏ پس‏ هر گونه‏ تغییر و تجدید نظر در این‏ قانون‏ و تصویب‏ سایر مقررات‏ مربوط به‏ وظایف‏ خبرگان‏ در صلاحیت‏ خود آنان‏ است‏.

-3 کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسى‏ : به منظور آمادگى خبرگان براى اجراى اصل یک‏صدوهفتم و شناخت حدود و شرایط مذکور در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى، کمیسیونى مرکّب از یازده نفر عضو اصلى و چهار نفر عضو على‏البدل، تشکیل مى ‏شود تا در باره همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و در باره همه کسانى که در مظانّ رهبرى قرار دارند، تحقیق و بررسى به عمل آورد و نتایج آن را به هیأت رئیسه ارائه کند. گزارش این کمیسیون، سرّى تلقى مى‏شود و به صورت اسناد طبقه‏بندى شده، حفاظت مى‏گردد و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار دیگرى قرار نمى‏گیرد، مگر رهبرى، که عنداللزوم به اطّلاع وى مى‏رسد.

?اصل پنجم : در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر «عجل‌الله تعالی فرجه‌»در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه‌عادل و باتقوا، آگاه به زمان‌، شجاع‌، مدیر و مدبر است که طبق اصل‌یکصد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد.

?اصل‏ یکصد و هفتم: پس‏ از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب‏ جهانی‏ اسلام‏ و بنیانگذار جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ حضرت‏ آیت‏ الله‏ العظمی‏ امام‏ خمینی‏ "قدس‏ سره‏ الشریف‏" که‏ از طرف‏ اکثریت‏ قاطع مردم‏ به‏ مرجعیت‏ و رهبری‏ شناخته‏ و پذیرفته‏ شدند، تعیین‏ رهبر به‏ عهده‏ خبرگان‏ منتخب‏ مردم‏ است‏. خبرگان‏ رهبری‏ درباره‏ همه‏ فقها واجد شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ بررسی‏ و مشورت‏ می‏ کنند؛ هر گاه‏ یکی‏ از آنان‏ را اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسائل‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏ در یکی‏ از صفات‏ مذکور در اصل‏ یکصد و نهم‏ تشخیص‏ دهند او را به‏ رهبری‏ انتخاب‏ می‏ کنند و در غیر این‏ صورت‏ یکی‏ از آنان‏ را به‏ عنوان‏ رهبر انتخاب‏ و معرفی‏ می‏ نمایند. رهبر منتخب‏ خبرگان‏، ولایت‏ امر و همه‏ مسئولیت‏ های‏ ناشی‏ از آن‏ را بر عهده‏ خواهد داشت‏. رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏.

?اصل‏ یکصد و نهم: شرایط و صفات رهبر

صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه.

عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام.

بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری.

در صورت تعدد واجدین شرایط فوق، شخصی که دارای بینش فقهی و سیاسی قوی‏تر باشد مقدم است.

- 4 کمیسیون سیاسى - اجتماعى‏

به منظور آگاهى مستمر اعضاى مجلس‏خبرگان از تحوّلات مهمِّ داخلى و جهانى، به ویژه در زمینه مسائل سیاسى، فرهنگى، مدیریّتى، امنیّتى و اقتصادى تشکیل مى‏شود و موظَّف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سیاسى، امنیّتى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، مسائل مهم داخلى و جهانى را که به نحوى، به انجام وظایف خبرگان، به ویژه وظایف مذکور در اصول یک‏صدوهفتم و یک‏صدونهم قانون‏اساسى، مربوط مى‏شود، مورد بررسى قرار دهد و گزارش آن را به هیأت رئیسه تقدیم کند تا در اوّلین اجلاسیّه خبرگان، به اطّلاع اعضا رسد.

 5- کمیسیون تحقیق موضوع اصل 111 قانون اساسى‏

به منظور اجراى اصل یک‏صد و یازدهم قانون اساسى و براى نظارت بر استمرار شرایطى که در اصل پنجم و یک‏صدونهم قانون اساسى براى رهبرى ذکر شده است و تصمیم‏گیرى در موارد فقدان آن، تشکیل مى‏شود.

تحقیقات و مذاکرات این کمیسیون، محرمانه است. مجلس خبرگان، به وسیله این کمیسیون، موضوع نظارت بر رهبرى را به اجرا مى‏گذارد. این کمیسیون، باید هرگونه اطّلاعات لازم را در رابطه با اصل صدویازده، در محدوده قوانین و موازین شرعى، تحصیل کند و نسبت به صحّت و سُقْم گزارش‏هاى مربوطه، بررسى لازم را به عمل آورد. سایر اعضاى خبرگان نیز، اطّلاعات خود را در باره اصل صدویازده، در اختیار این کمیسیون قرار مى‏دهند. کمیسیون، بعد از بررسى و تحقیق، در صورتى که مطالب مذکور را براى تشکیل اجلاس خبرگان، کافى نداند، موضوع را با عضو یا اعضاى خبرگان که اطّلاعات را در اختیار گذارده‏اند، در میان مى‏گذارد و توضیحات خود را ارائه مى‏کند و در صورتى که آنان قانع نشدند، اگر اکثریّت نمایندگان، تقاضاى تشکیل جلسه فوق‏العاده را کنند، اجلاسیّه مجلس خبرگان، برگزار مى‏شود.

?اصل 110 - وظایف و اختیرات رهبر

تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.

نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.

فرمان همه‏پرسی.

فرماندهی کل نیروهای مسلح.

اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای.

نصب و عزل و قبول استعفای‏:

فقیه‏های شورای نگهبان.

عالیترین مقام قوه قضاییه.

رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

ریییس ستاد مشترک.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.

حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه.

حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.

امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.

عزل رییس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.

عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه.

رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند.

 ?اصل 111 - برکناری رهبر

هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود. یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم است. در صورت فوت یا کناره‏گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند. تا هنگام معرفی رهبر، شورایی مرکب از رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه وظایف رهبری را به طور موقت به عهده می‌گیرد و چنانچه در این مدت یکی از آنان به هر دلیل نتواند انجام وظیفه نماید، فرد درگیر به انتخاب مجمع، با حفظ اکثریت فقهاء، در شورا به جای وی منصوب می‌گردد. این شورا در خصوص وظایف بندهای 1 و 3 و 5 و 10 و قسمت‏های (د) و (ه) و (و) بند 6 اصل یکصد و دهم، پس از تصویب سه چهارم اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام می‌کند. هر گاه رهبر بر اثر بیماری یا حداکثر دیگری موقتا از انجام وظایف رهبری ناتوان شود، در این مدت شورای مذکور در این اصل وظایف او را عهده‏دار خواهد بود.

-6 کمیسیون بررسى راه‏هاى پاسدارى و حراست از ولایت فقیه‏

به منظور بررسى راه‏هاى مناسبِ پاسدارى و حراست از ولایت فقیه، تشکیل مى‏گردد. اهم وظایف آن، ارائه پیشنهاد به هیأت رئیسه در این امور است:

- تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامى، بالاخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‏هاى مناسب و پاسخ به شبهات؛

-   معرّفى ولایت فقیه در مجامع علمى داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم؛

- بررسى شیوه‏هاى مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامى و ولایت‏فقیه، در سطوح مختلف تحصیلى دانش آموزان و دانشجویان و نیز در سطح رسانه‏هاى عمومى، خصوصاً صدا و سیما و ارائه راهکارهاى مناسب به هیئت رئیسه مجلس خبرگان.

? وظیفه مهم مجلس خبرگان

مقام معظم رهبری : کار مجلس خبرگان بسیار مهم است. یک روز به کسی احتیاج است که رهبری و زعامت این کشور را به دست گیرد؛ این مجلس بایستی حاضر باشد. بعد هم بایستی مراقبت کند که شرایط در کسی که علم و عمل و تدبیر و وجود شرایط در او را تشخیص داده است، حفظ شود. خبرگان، هم ابتدائاً و هم استدامتاً مسوولند که مراقبت کنند، مراقب باشند و بفهمند. اینها وظایف بسیار مهمی است. 1377/8/8

 وظیفه‌ی حساس مجلس خبرگان عبارت از حفظ و استمرار بخشیدن رهبری دینی و انقلابی است. 1377/12/3


حیات حوزه های علمیه در گرو حیات انقلاب اسلامی

حیات انقلاب در گرو پویایی حوزه های علمیه است

خبرگزاری حوزه های علمیه / نقش علما و حوزه های علمیه در دوران بعد از غیبت کبری نقش بی بدیلی است .« تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع، مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بوده‌اند. علمای بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده‌اند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند.

اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خورد توده‌ها داده بودند.

... صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه‌گاه محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده‌اند در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبین شان خون و شهادت نقش بسته است » (1).

حوزه های علمیه در طول چهارده قرن مبارزه با طاغوت‌های زمانه و نجات امت‌های مظلوم از یوغ ستم و دفاع از حریم ولایت اهل بیت (ع) مشقت‌های فراوانی را متحمل شده اند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها، و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده‌اند و با حفظ حریت و استقلال خود با پشت ‌پا زدن به تکیه بر طاغوتها افتخارات بزرگی را آفریده اند.

در این مدت طولانی حاکمان ظالم برای خنثی کردن تاثیر حوزه های علمیه بر زندگی فردی و اجتماعی مردم زمان خود از هیج تلاشی فروگذار نکرده اند. البته قدرت مقابله این حاکمان همیشه به یک اندازه نبوده است و هر زمانی که مردم به همراه علما از آگاهی سیاسی لازم برخوردار بوده و در عرصه اجتماع حاضر شده اند تاثیر هجمه های سخت و نرم آنها کاهش قابل توجهی داشته است.

شدت هجمه حاکمان طاغوتی در تاریخ معاصر ایران با دوران پهلوی ها قابل مقایسه نیست. فشار و اختناق بر علما و روحانیون حوزه علمیه قم در زمان پهلوی اول به حدی رسیده بود که اگر پاسبانی در مدرسه فیضیه پیدا می شد ، طلاب از در و دیوار به بالای بام ها فرار می کردند و یا برای مباحثه اول صبح به باغ های اطراف قم می رفتند و مخفی می شدند تا کسی متعرض نشود.(2) میزان سخت گیری ها به حدی رسید که بنا به نوشته برخی از مورخین تعداد محصلین علوم دینی که پیش از سلطنت رضا شاه 5982 نفر بود در پایان سلطنت وی به 784 نفر رسید (3) و تعداد طلاب حوزه علمیه قم نیز از هزار و چهارصد نفر به چهار صد نفر رسید (4).

رضاخان برای رسیدن به قدرت ابتدا مسیر ریاکاری و تظاهر به دینداری و حفظ شعائر مذهبی را برگزید.(5) از کودتای سوم اسفند 1299 تا 25 آذر 1304 که مجلس موسسان تشکیل شد و سلطنت از خاندان قاجار خلع و به رضاخان سپرده شد نزدیک به پنج سال طول کشید. در این مدت او با تزویر و ریا و شیطنت ، اغلب روحانیون و علمای تهران و جاهای دیگر را همراه خود ساخت یا به سکوت و بی طرفی واداشت.(6)

رضاخان یگانه مرام و مسلک شخصی خود را حفظ و حراست عظمت اسلام و استقلال ایران و رعایت کامل مصالح مملکت و ملت عنوان می کرد. او با سفر به قم قدرت خود را تقویت و بر احترام به مقام روحانیت تاکید می کرد و با حضور در نجف اشرف و ملاقات با حضرات آیات به زیارت حرم های امامان علیهم السلام می پرداخت.(7)

در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دسته قزاق با یک هیئت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرق ها و کتل و با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاقخانه حرکت و در جلوی هیئت ، سردار سپه با یقه ی باز و روی سرش کاه ریخته و غالب آنها بر سرشان گل زده ، با پای برهنه وارد بازار شده به عزاداری می پرداختند. رضاخان نسبت به علما خضوع کرده قزاق ها را یاران علما و امام زمان معرفی می کرد.(8)

رضا شاه مذهب را عامل شکست برنامه های خود تلقی می کرد به همین خاطر ابتدا با حربه مذهب و با عوامفریبی به جنگ علما و حوزه های علمیه برخاست اما وقتی که پایه های حکومت خود را تثبیت کرد، با روی کار آمدن کابینه مخبرالسلطنه هدایت، نغمه جدایی دین از سیاست سر داد

در این راستا دولت به بهانه اینکه حفظ اصول و ترویج شعائر اسلامی از وظایف دولت و شاه می باشد به جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر علما و روحانیون همت گماشت و به مرور زمان سیاستهای سلب نفوذ روحانیون از امور اجتماعی و قضایی را در پیش گرفت و تا حد زیادی آنها را از اموری نظیر تعلیم و تربیت و امور فرهنگی و مذهبی کنار گذاشت و با کنترل اوقاف قدرت اقتصادی آنها را از بین برد.(9)

رضا شاه همزمان با تبلیغ کیش زرتشتی ، احکام اسلامی را در معرض تهاجم قرار داد ، قانون اجباری کشف حجاب را ابلاغ نمود و علما را با زور سرنیزه وادار کرد که در مجالس جشن به مناسبت کشف حجاب شرکت کنند.(10)

رضاشاه به بهانه مبارزه با خرافات از شعائر اسلامی جلوگیری نمود . مراسم عزاداری و زنجیرزنی در ماه محرم را غیرقانونی اعلام کرد و سخت گیری در این امر چنان شدت داد که اگر در ماه محرم آخوندی در خیابان دیده می شد دستگیر می شد زیرا می توانست در حال رفتن به مجلس روضه خوانی باشد. در هر سال بسیاری از مردم به اتهام برگزاری عزاداری دستگیر می شدند. (11) مجالس ترحیم نیز که در آن اشاره ای به مظلومیت ائمه بویژه امام حسین علیه السلام می شد نیز از محدودیت های رضا شاهی در امان نماند.(12)

بی اعتنایی به شعائر مذهبی به جایی رسید که وقتی شب عاشورا با سالروز تولد رضا شاه مصادف گردید کاروان شادی همراه با دستجات رقص و ساز و آواز و پایکوبی در شهرها به راه افتاد.(13)

در ایام سلطنت رضا شاه فروش علنی مشروبات، درج مطالب خلاف دین در روزنامه ها و جسارت و گستاخی فواحش گسترش یافت. بنابه فرموده حضرت امام (رض) در روزنامه به پیغمبر اکرم (ص) سب کردند، مجلس درست کردند و از پیروزی اسلام بر کفر انتقاد نمودند و روشنفکران دستمال در آوردند و به خاطر غلبه اسلام به شاه آن وقت ، گریه کردند.(14)

رضا شاه علاوه بر برگزاری آزمونی برای کسب مجوز تلبس به لباس روحانیت، طرحی را برای نابودی کامل روحانیت ، با هدف ایجاد مرکزی جهت تربیت روحانی درباری اجرا نمود و با تاسیس دانشکده علوم معقول و منقول مقرر گردید که به فارغ التحصیلان آن تصدیق طلبگی اعطا شود. از طرف دیگر رژیم با ایجاد موسسه وعظ و خطابه بر وعاظ و اهل منبر فشار آورد که در این موسسه تحصیل نمایند و در غیر اینصورت از پوشیدن لباس روحانیت خودداری کنند.(15)

در پی اتمام تاریخ مصرف رضاشاه ، انگلیسی ها محمدرضا را به جای وی بر سر کار آوردند. وی برای کسب محبوبیت به تظاهر به مشروطه خواهی، دین داری و تلاش برای امورخیریه روی آورد و در این راستا لغو ممنوعیت حجاب،واگذاری مدیریت اوقاف به روحانیون و گنجاندن دروس مذهبی در مدارس را پذیرفت.(16)

محمد رضا شاه قرآن چاپ می کرد، به زیارت امام رضا (ع) میرفت ، نماز می خواند و به حج رفته احرام می بست. اما بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی به خیال خود تصمیم گرفت مرکز مرجعیت را از قم به نجف اشرف منتقل کند به همین جهت به جای عرض تسلیت به مراجع قم ، پیامی به آیت الله العظمی حکیم مخابره نمود ، از طرف دیگر بنا را بر مبارزه سخت با حوزه های علمیه نهاد به مدرسه فیضیه قم و طالبیه تبریز حمله کرد، هزاران نفر را در قیام 15 خرداد به شهادت رساند و در نهایت حضرت امام را تبعید کرده ، هرنوع اعتراضی را با خشونت سرکوب نمود و بعد وقتی که در نبرد سخت خود را پیروز و مخالفین خود را شکست خورده پنداشت، شیوه مبارزه خود را از مبارزه سخت  به مبارزه نرم تغییر داد.(17)

محمد رضا بازسازی ناسیونالیسم و باستان گرایی را به عنوان نشانه های اصلی حکومت پهلوی در پیش گرفت و برای کم رنگ کردن ارزش های اسلامی ، آتشکده ها و شعائر زرتشتی گری را توسعه داد. با ترویج فرهنگ مبتذل غربی جشن هنر شیراز را با فحشای علنی خیابانی کلید زد، کاباره ها، میخانه ها و قمار خانه ها را توسعه داد ، برای به ابتذال کشیدن شهر مقدس قم در این شهر سینما تاسیس نمود ، برای جلوگیری از نشر کتب مذهبی توسط حوزه های علمیه ،مجوز انتشار کتب مذهبی را منحصرا به اداره ی اوقاف واگذار نمود،سعی کرد در اذهان عمومی علما و روحانیون را افرادی عقب مانده و مخالف مظاهر تمدن معرفی نماید، برای پرورش روحانیون درباری دانشکده علوم اسلامی را توسط ساواک تاسیس کرد و طی فرمانی دستور تشکیل سپاه دین برای آموختن اسلام راستین! به دهقانان را صادر کرده و مسئولیت آن را به سازمان اوقاف سپرد، و با تغییر تاریخ هجری، کوروش را جایگزین پیامبر اکرم ساخت. اوضاع به نحوی جلو می رفت که ادامه حیات حوزه ها امکان پذیر نبوده و حوزه های علمیه در شرف انقراض بودند.(18)

از سال 1356 با اوج گیری مبارزات ، محمد رضا مجددا به مبارزه سخت روی آورد، علمای زیادی را دستگیر، زندانی و شکنجه کرد و برخی از آنان را به شهادت رساند، به منزل مراجع حمله کرد،اما در مقابل قدرت الهی نائب امام زمان علیه السلام، سیاست مشت آهنین پهلوی به سرانجام نرسید و حکومت 2500 ساله شاهنشاهی سرنگون گردید.

انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی به حوزه های علمیه حیات مجددی بخشید و بزرگواری آنها را حفظ کرد.اگراین انقلاب و این حرکت عظیم نبود آن مشی یی که دستگاه های ضد دینی پیش گرفته بودند، حوزه ها را پوک می کرد و از بین می برد و به تدریج حتی عین حوزه ها را هم زایل می کرد، بعد از آن که معنایش را به کلی زایل کرده بود.. واقعا گرایش به طلبه شدن کم بود و در ارزش گذاریهای جامعه، ارزش حوزه نزدیک به صفر بود. آنها این جور حرکت و عمل می کردند. انقلاب و امام بزرگوار (ره)، حوزه را احیاء کردند، به آن آبرو بخشیدند و در دنیا و جامعه، به آن شخصیت دادند و ناصیه آن را بلند و منور کردند.  (19)

انقلاب، آن وقتی باقی می ماند که یک حرکت دایم انقلابی، مستمرا وجود داشته باشد... اگر تداوم انقلاب، به تداوم تلاش انقلابی بستگی دارد، بخش عمده ای از این تلاش انقلابی و اسلامی، بر دوش همان کسانی است که از اول هم حرکت انقلابی اسلامی راشروع کردند؛ یعنی علمای اسلام. (20) پس اگر علما و طلاب بزرگوار به دنبال حفظ حیات حوزه های علمیه می باشند، باید حوزه را انقلابی نگه دارند.

منابع :

1- امام خمینی (رض)، منشور روحانیت ، سوم اسفند 1367.

2- مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت  (bahjat.ir) به نقل از: در محضر بهجت، ج1، ص 324.

3- حمید بصیرت منش، علما و رژیم شاه، تهران: نشر عروج، 1385، ص 133 به نقل از م.س.ایوانف، تاریخ نوین ایران (بی نا، بی تا) ، ص 87.

4- همان ، به نقل از صحیفه امام ، ج 11، ص 454.

5- حمید بصیرت منش، همان ، ص 109.

6- عبدالرحیم اباذری، تبارنامه حوزه و روحانیت،قم: سلمان فارسی،1390، ص 397.

7- حمید بصیرت منش، همان ، ص 111، به نقل از عبدالله مستوفی،شرح زندگانی من، تهران: زوار، 1343،ص 601.

8- روح الله حسینیان، چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن وتوسعه،تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1382،ص 362، به نقل از حسن اعظام قدسی، کتاب خاطرات من،ج1، بی جا،چاپخانه حیدری،1342،ص 433.

9- حمید بصیرت منش، همان ، ص 120.

10- صحیفه امام، جلد ‏3 ، تهران: عروج،1378،ص 300.

11- روح الله حسینیان، چهارده قرن تلاش شیعه، همان،ص 415.

12- حمید بصیرت منش، همان ، ص 141.

13- همان، ص 151، به نقل از حسین مکی ،تاریخ بیست ساله ایران،ج4،تهران:ناشر،1361،ص 19.

14- روح الله حسینیان، چهارده قرن تلاش شیعه، همان،ص 370.

15- امید بابایی، سازمان روحانیت شیعه در عصر رضا شاه پهلوی،قم:شیعه شناسی،1389،ص 152-150، به نقل از داوود امینی،چالش های روحانیت و رضاشاه،ص 248.

16- سایت دانشنامه جهان اسلام ، حوزه علمیه قم در دوره معاصر (http://rch.ac.ir/article/Details/8194)

17- روح الله حسنیان، 3 سال ستیز مرجعیت شیعه ، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1382، صص 126و 229 و 234.

18- روح الله خمینی ، صحیفه امام ، ج 3، صص 121و122.

19- حوزه و روحانیت در آئینه رهنمودهای مقام معظم رهبری ، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،1375، ص 80.

20 – همان، ص 78.

حسین آخوندی ممقانی
معاون آموزش حوزه علمیه بناب

hawzahnews.com/detail/News/379881


مقایسه نقاط ضعف و قوت جمهوری اسلامی

مقام معظم رهبری : ما مشکلات را باید مقایسه کنیم با نقاط مثبتی که الان در ما هست. کدام کشور مثل کشور ما ملتی منسجم و متحد دارد؟ اقوام کشور، مذاهب کشور، شهرهای کشور، مناطق گوناگون کشور، همه در یک جهت، در یک هدف، با یک عواطف، با یک احساسات، با یک امید دارند حرکت میکنند، زندگی میکنند. کدام کشور این همه جوان سرحال و بانشاط دارد؟ جوانهای ما امروز میدانهای عظیم علمی را دارند فتح میکنند؛ در مسابقات گوناگون جهانی، رتبه‌های بالای جدول را دارند به دست می‌آورند؛ این چیز کمی است؟ کدام ملت مثل ملت ما با وجود این همه دشمنی‌ها توانسته است این عظمت را، این اهمیت را، این تأثیرگذاری را در قضایای دنیا و در قضایای منطقه به دست آورد؟ یک عده دشمنان مایند، یک عده مزدوران دشمنان مایند؛ هرچه بتوانند، کارشکنی میکنند؛ اما ملت ایران، سربلند، سرافراز، وسط صحنه، با چهره‌ی بشّاش، با چهره‌ی امیدوار، بدون کینه‌ی به این و آن، دارد راه خودش را میرود. 1392/02/25

 


نقاط ضعف جمهوری اسلامی

گرایش به دنیاطلبی

مقام معظم رهبری : ما البته ضعفهائی هم داریم؛ این ضعفها را بایستی از بین ببریم. ضعفهای ما خطرهائی است که در سر راه ماست و در این مدت وجود داشته است و باید بعدها جلوی اینها را بگیریم. اولین ضعف ما گرایش به دنیاطلبی بود که گریبان بعضی از ماها را گرفت. بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شدیم، دچار مادیگرائی شدیم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافیگری یواش یواش از قبح افتاد. وقتی ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم. میل به اشرافیگری، میل به تجمل، میل به جمع ثروت و استفاده‌ی از ثروت به شکل نامشروع و نامطلوب، به طور طبیعی در خیلی از انسانها هست. وقتی ما خودمان را رها کردیم، ول کردیم، دچار شدیم، این سرریز میشود به مردم؛ در مردم هم این مسئله پیدا میشود...مصرف‌زدگی را باید کم کنیم، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم. 1390/11/14

ضعف در پیشرفت اخلاقی

مقام معظم رهبری : یکی دیگر از ضعفهای ما این است که ما به موازات علم، به موازات پیشرفتهای علمی، پیشرفت اخلاقی و تزکیه‌ی اخلاقی و نفسی پیدا نکرده‌ایم؛ این عقب‌ماندگی است. البته امروز در مقایسه‌ی با قبل از انقلاب، بمراتب و مراتب بهتر است - در این هیچ شکی نیست - اما باید پیشرفت میکردیم. در علم پیشرفت کردیم، در سیاست پیشرفت کردیم؛ باید در معنویت و در تزکیه‌ی نفس هم پیشرفت میکردیم.. 1390/11/14

رفتارهای قبیله‌ای در میدان سیاست

مقام معظم رهبری : میل به رفتارهای قبیله‌ای در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، از دیگر نقاط ضعف ماست. رفتار قبیله‌ای معنایش این است که تخطئه یا تأییدی که نسبت به کار کسی میکنم، ناشی نباشد از ماهیت عمل او؛ ناشی باشد از نحوه‌ی ارتباط او با من. اگر از قبیله‌ی ما کسی کار خطائی انجام داد، راحت قابل اغماض باشد؛ اما از قبیله‌ی مقابل اگر همان کار را انجام داد، این قابل پیگیری و تعقیب میشود. کار خوب اگر از کسی که مربوط به قبیله‌ی ماست، انجام گرفت، قابل تحسین و تشویق باشد؛ اگر از قبیله‌ی دیگر بود، نه. رفتار قبیله‌ای این است. این رفتار، اسلامی نیست، انقلابی نیست. 1390/05/16

دامن زدن به اختلافات درونی

مقام معظم رهبری : یک مسئله این است که اگر یک کسی یک حرف غلطی زد، آیا کسی باید به او جواب بدهد یا نه؟ خب، بله معلوم است. جواب دادن به حرف غلط، شیوه‌ی خودش را دارد.. یک وقت هست که حالا که کسی یک حرف غلطی زد، ما بیائیم مثلاً صدجا این حرف غلط را تابلو کنیم، شعار کنیم که آقا، فلانی این حرف غلط را زد، تا همه بدانند. این است که اشتباه است، خطاست. من با حرکت روشنگرانه از سوی هر کسی، از سوی هر نهادی، هیچ مخالفتی ندارم، بلکه علاقه‌مندم و معتقدم به مسئله‌ی تبیین.. اما این معنایش این نیست که ما به اختلافات درونی، هی دامن بزنیم. مراقب باشید.. در جریانهای سیاسی، در جریانهای گوناگون فکری و سلیقه‌ای مطلقاً مشتعل کردن فضا مناسب نیست.. الان همین اوضاعی را که توی کشور هست، می‌بینید که متأسفانه این علیه آن، آن علیه این؛ و دستگاه‌های خارجی چه خوشحالی‌ای میکنند؛ تحلیل میگذارند رویش: بله، بینشان اختلاف افتاد، نابود شدند، از بین رفتند(!) آرزوهای خودشان را هی مرتباً تکرار میکنند. خب، پیداست که این مسئله نقطه‌ی ضعف ماست. نباید بگذاریم این نقطه ضعف ادامه پیدا کند یا افزایش پیدا کند.. حرکت، حرکت متین، مستدل و مستند باشد. اگر کسانی اختلاف‌نظرهائی دارند، با استدلال بیان کنند. 1390/04/13

ضعف در عدالت اجتماعی

مقام معظم رهبری : در عدالت اجتماعی هنوز به نقطه‌ی مورد نظر اسلام - که آرزوی خود ما بوده است - نرسیده‌ایم؛ این هم از نقطه‌ضعفهای ماست. این ضعفها را بایستی جبران کنیم. اینها ضعفهائی است که نمیشود از آنها گذشت. هم مسئولین، هم آحاد مردم باید احساس کنند وظیفه دارند این ضعفها را برطرف کنند. 1390/10/14


نقاط قوت جمهوری اسلامی

گسترش اسلام در همه‏ی زمینه‏های زندگی

مقام معظم رهبری : یکی از نقاط قوّتی که باید بر روی آن زیاد تکیه کرد، گسترش اسلام در همه‏ی زمینه‏های زندگی است.. همین چیزی که در قانون اساسی ما وجود دارد و امروز مبنا و قرار اصلی حکومت ماست که همه چیز از منبع اسلام سرچشمه می‏گیرد این را باید تقویت کرد. البته تقویت این نقطه‏ی قوّت، با تبلیغات و گفتن و اصرار ورزیدن و مجاهدت کردن برای اینکه نتوانند آن را از بین ببرند یا مخدوش کنند، تا حدود زیادی حاصل می‏شود؛ اما مجاهدت فقط این نیست. باید در میدانهای عظیم زندگی، نظرات و فتاوای اسلام از میان آثار اسلامی گرفته شود. ما مجتهدان بزرگی داریم؛ فکرها و مغزهای فعّالی داریم؛ زمینه‏های خوبی برای اجتهاد داریم؛ لذا در همه‏ی زمینه‏ها، اجتهاد باید هرچه بیشتر فعّال بشود. 1379/11/27

ایمان و دین‌باوری ملت ایران

مقام معظم رهبری : یکی از نقاط قوّتِ بزرگ ملت ایران، ایمان و دین‌باوری، معرفت دینی و مذهبی و علاقه‌ی شدید به مسائل الهی و معنوی است. این هم نقطه‌ی قوّتی است که کسی نمی‌تواند انکارش کند. همیشه بزرگترین کارها را کسانی کرده‌اند که با منبع غیبی در ارتباط بوده‌اند. این، امر واضحی است. به عنوان مثال، در جهاد هشت‌ساله‌ی ملت ایران، اگر توسّل و توجّه و تکیه به غیب و اتکا به‌ خدا به عنوان منشأ تمام قدرتهای عالم وجود نداشت، آن پیروزیهای درخشان به دست نمی‌آمد. 1373/01/24

داشتن ملتی باهوش

مقام معظم رهبری : یکی از نقاط قوّت ملت ایران هوش بالای اوست. نه اینکه صرفاً ما مدّعیِ برخورداری مردم ایران از این نقطه‌ی قوّت باشیم؛ بلکه همه‌ی تحصیل‌کردگان یا مدرّسین دانشگاههای دنیا که با چنین مباحثی آشنایی دارند، می‌دانند متوسّط هوش ایرانی از متوسّط هوش جهانی بالاتر است. در همه‌ی دنیا، متخصّصینی که ضریب هوشی ملتها را برآورد می‌کنند و محقّینی که کارشان سنجش هوش و استعداد است بر این نقطه‌ی قوّت ایرانیان اذعان دارند. بنابراین، ملت ایران، ملتی باهوش است و نتیجه‌ی بهره‌مندی از این نقطه‌ی قوت آن است که پیشرفت علمی، پیشرفت صنعتی و پیشرفت سیاسی برای او میسّر است. 1373/01/24

سابقه‌ی کهن و ریشه‌دار تاریخی، فرهنگی، علمی

مقام معظم رهبری : دیگر نقطه‌ی قوّت ملت ایران عبارت است از سابقه‌ی کهن و ریشه‌دار تاریخی، فرهنگی، علمی و غیره که در وجود آن تردیدی نیست. ملتی را که تازه امروز از زیر بوته بیرون آمده و تبدیل به یک ملت شده و فاقد گذشته و سابقه و علم و فرهنگ و بزرگان است، نمی‌توان با ملتی مقایسه کرد که روزی بزرگترین دانشمندان دنیا از آنِ او بودند و این امتیاز هم نه یک‌بار و دوبار، که قرنهای متمادی مربوط به او بود. در قرنهای بعد از اسلام، یعنی از قرن چهارم هجری به بعد، تا چند قرن.. بزرگترین دانشمندان دنیا در رشته‌های مختلف علوم- چه در رشته‌ی طبیعی، چه در رشته‌ی انسانی، چه در رشته‌ی نجوم و چه در ادبیات و فلسفه و ریاضی- ایرانی بودند و از میان آن‌ها «فارابی‌ها، «ابن سیناها، «فخر رازی‌ها، محمّد بن زکریّای رازی‌ها، «خوارزمی‌ها و «خیّام‌ها و «فردوسی‌ها و «سعدی‌ها برخاستند. این‌ها گذشته‌ی ملت ماست. 1373/01/24

پیشرفت در شرائط تحریم

مقام معظم رهبری : پیشرفت در شرائط تحریم. یکی از نقاط مهم قوت کشور این است.. در مقوله‌ی علم و فناوری، در زمینه‌ی هسته‌ای ، در زمینه‌ی فناوری زیستی ، در فناوری نانو ، در فناوری انرژی‌های نو ، در صنایع هوافضا ، در ساخت ابررایانه‌ها ، در مسئله‌ی بسیار مهم سلولهای بنیادی ، مسئله‌ی شبیه‌سازی ، در رادیوداروها ، در نانوداروهای ضد سرطان ؛ اینها جزو دانشهای درجه‌ی یک سطح بالای دنیاست، که بعضی از اینها را پنج تا کشور، ده تا کشور در دنیا بیشتر ندارند؛ ما در اینها پیشرفت کردیم؛ این در حالی بود که درهای انتقال دانش از همه سوی دنیا روی ما بسته است. 1390/05/16

ارتقاء کمّی و کیفی مراکز علمی

مقام معظم رهبری : یکی دیگر از نقاط قوّت ما، ارتقاء کمّی و کیفی مراکز علمی ماست؛ یعنی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه. هم حوزه‌های علمیه‌ی ما از لحاظ کمّی و از لحاظ کیفی ارتقاء پیدا کرده است، هم دانشگاه‌های ما. 1390/11/14

توانائی غلبه‌ی بر تهدیدها

مقام معظم رهبری : نظام ثابت کرده است که توانائی غلبه‌ی بر تهدیدها را دارد؛ این خیلی چیز مهمی است. ما در طول این سی و دو سال تهدیدهای فراوانی داشتیم - تهدید سیاسی، تهدید امنیتی، تهدید نظامی، تهدید اقتصادی - لازمه‌ی این تهدیدها این بوده است که نظام ضربه بخورد. البته آنها میخواستند نظام را ساقط کنند - حالا این، دور از دسترسشان بود - لااقل نظام را عقب نگه دارند، کشور را عقب نگه دارند. نظام بر همه‌ی این تهدیدها غلبه پیدا کرده است. 1390/05/16

عزت بین المللی

مقام معظم رهبری : امروز نظام جمهوری اسلامی، یک کشور اثرگذار است؛ «آری» و «نه» او در مسائل منطقه، حتّی در مسائل جهانی اثر میگذارد. 1390/11/14

امروز جمهوری اسلامی در فضای سیاست بین‌المللی، به عنوان یک کشور محترم، اثرگذار، معتبر و متنفذ در دنیا شناخته شده است. این عزت بین‌المللی را که ناشی از عوامل خاص خودش است - حضور مردم، ایستادگی مردم، شعارهای روشن و واضح انقلاب در دست و زبان مردم و مسئولین - فلان حرکت یک دولتی در یک گوشه‌ی دنیا که حالا یک دهن‌کجی‌ای میکند، یک حرفی میزند، نمیتواند خدشه‌دار کند. 1390/05/16


امام سجاد علیه السلام و کادرسازی

مقام معظم رهبری : در کلمات امام سجاد (علیه‌السلام) توجه به کادرسازى است... ایشان سى‌وپنج سال زحمت کشید و کار را به این‌جا رساند که وقتى در سال 95 هجرى آن حضرت وفات کردند، امام باقر در میان جمع کثیرى از شیعیان و محبان اهل‌بیت قرار گرفت، و این از برکات امامت و جهاد و تلاش آن بزرگوار بود. حضرت یک مجموعه‌ى مؤمن صالحى که بتوانند قاعده‌اى بشوند براى کارهاى آینده به وجود ‌آورد. این، زندگى امام سجاد (علیه‌السلام) است. 1367/6/4 و 1365/4/28


گریه مرحوم میرزای شیرازی پس از پیروزی نهضت تنباکو

در یکی از خاطرات آیت الله مدرس می خوانیم: «وقتی به نجف رفتم، در سامرا خدمت میرزای شیرازی رسیدم. وقتی داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف کردم، آثار نگرانی در چهره اش پیدا شد و به فکر فرو رفت و اشکش سرازیر شد. از این حال او تعجب کردم؛ چون انتظار داشتم او را با این خبر خوشحال کنم. وقتی دلیل گریه اش را پرسیدم، گفت: حالا حکومت های قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز را نابود کنند. نگرانی من از آینده جامعه اسلامی است»

کتاب سده تحریم تنباکو، موسی نجفی و رسول جعفریان، ص 139