سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

آداب جهاد روشنگری

بایدها و نبایدهای رهبر معظم انقلاب درباره جهاد روشنگری نیروهای مومن و انقلابی؛

«تبیین و روشنگری» کلید واژه‌هایی پر تکرار در بیانات ماه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان تبیین حقیقت را «مهم‌ترین وظیفه» و «عمده‌ی هدف انبیاء» می‌دانند، و معتقدند بدون تبیین و روشنگری، «قطعاً هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد 89/4/14» و ایجاد گفتمان و مطالبه عمومی و حرکت کشور به سمت اهداف اصلی نیز بدون روشنگری محقق نمی‌شود، زیرا «ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسمها به‌کار نمی‌افتد 95/4/12»
روزگار حسّاس و پیچیده‌ای که در آن قرار داریم، اهمیّت روشنگری را بیش از هر زمان دیگری یادآور می‌شود؛ در دوره کنونی، نقشه دشمن علیه انقلابِ ملت ایران، «نفوذ» است؛ زیرا «از اینکه بتواند به نظام اسلامی ضربه‌ی اساسی وارد کند ناامید است، چون میداند در داخل به‌قدر کافی انگیزه و ایمان و صدق و آمادگی وجود دارد؛... امّا ناامید نیستند از اینکه بتوانند نفوذ کنند... میخواهند دلها را تسخیر کنند، میخواهند ذهنها را تغییر بدهند. 95/3/3» و در مقابل این نقشه پیچیده و ابزارهای فراوان آن، وظیفه بزرگ تبیین، «بر دوش همه‌ی غمخواران ملّت ایران و غمخواران کشور است 95/3/3» این روشنگری، نیز در واقع جهاد است. چراکه «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است. 95/2/29» اما جهاد روشنگری همان‌قدر که اهمیت دارد، آداب مهمی نیز دارد که باید دلسوزان انقلاب و جهادگران این عرصه به آنها ملتزم باشند:

ادامه مطلب...

تحریف رهبری در پوشش روشنگری

تحریف رهبری در پوشش روشنگری

بر همه روشن است که ولایت فقیه رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است به نحوی که بدون وجود این جایگاه در ساختار نظام، اطلاق اسلامی بر این جمهوری بی معنا خواهد بود، براین اساس در مسایل مختلف نظام ، نظر و دیدگاه رهبری انقلاب اسلامی از تاثیر شگرفی در افکار عمومی و صاحبان مناصب حکومتی و اندیشمندان عرصه کشورداری برخوردار است و همین تاثیر مهم، در طول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منجر شده است که افراد معدودی با ادعای ولایت مداری و در واقع برای به کرسی نشاندن نظر خود در جامعه به تحریف گفتار و سیره رفتاری ولی امر مسلمین اقدام نمایند. این طیف از اقشار جامعه که چه بسا به رسانه ها و تریبون های عمومی هم دسترسی دارند ، در این راستا از روش های مختلفی در پوشش روشنگری پیروی می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادامه مطلب...

فرهنگ انتقاد در نظام سیاسی اسلام

مفهوم انتقاد

مقام معظم رهبری : انتقاد، نق نق نیست؛. منظور از انتقادى که ممکن است نق نقو بودن از آن تلقى شود؛ یعنى عیب جویى کردن.. منتها این عیب جویى دو نوع است؛ یک وقت عیب جویى جنبه ى تحقیر، اهانت، طرف را به خاک سیاه نشاندن، از طرف انتقام گرفتن و چهره ى او را در نظر دیگران زشت کردن است و این کار در هیچ عرف نجیبانه اى - نمى گویم اسلامى - ممدوح نیست. یک وقت هم نه، هدف از انتقاد، دلسوزى است، تکمیل است، برطرف کردن عیب است و آیینه وار نمودن عیب شخص یا نظام یا مدیر یا مردم به خود آنهاست و این ممدوح است. ممکن است این هم به نظر شنونده تلخ باشد؛ اما این تلخى، تلخى گوارایى است. این هیچ ایرادى ندارد. 23 /خرداد/ 1385

ادامه مطلب...

فرهنگ آزادی در نظام سیاسی اسلام

مفهوم آزادی

مقام معظم رهبری : معنا و مفهوم شعار «آزادی» که ملت اسلام و ملت ایران سر میدهد چیست؟ آزادی از سلطه زورگویان، آزادی از دخالت و نفوذ بیگانگان، آزادی از دخالتهای عناصری که هرجا دخالت کرده‌اند، شرّ و فساد و بدبختی و حتی فقر و نکبت به وجود آورده‌اند.. ملت مستقل و آزاد، آن ملتی است که بتواند روی پای خود بایستد، با امکانات خود کار کند، با اراده خود حرکت کند، با وحدت و با جهتگیری صحیح، با آنچه که به صلاح او، برای او و تأمین‌کننده آینده اوست، حرکت کند؛ این ملت به جایی خواهد رسید. 1377/03/21

ادامه مطلب...

تدبیر امام رضا (ع) در نبرد با مأمون

شش تدبیر حضرت امام_رضا علیه‌السلام در نبرد با مأمون از دیدگاه مقام معظم رهبری

1- پرکردن فضای مدینه از کراهت و نارضایتی خود در هنگام دعوت ایشان از مدینه به خراسان

2- نپذیرفتن ولایت‌عهدی تا هنگام تهدید به قتل و ابراز اجباری بودن آن در هر فرصتی

3- مشروط کردن پذیرش ولایت‌عهدی به دخالت نکردن در هیچ یک از شئون حکومت

4- برملا کردن داعیه امامت شیعه در سطح عظیم اسلام و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمان‌ها

5- استفاده امام از هر فرصتی برای قرارگیری در معرض ارتباط با مردم

6- حمایت امام از شورشگران و سرجنبانان تشیع

1363/5/18


اصطلاحات سیاسی اجتماعی 2

جنگ نامتقارن

  - فعالیت های جنگی با اهدافی که کم و بیش به آسانی تعیین گردیده اند و معمولاً شامل شمار کمتری از عوامل یا نیروهای شرکت کننده هستند که از تاکتیک های نامتعارفی سود می جویند و از عامل غافلگیری برای ضربه زدن به دشمن استفاده می کنند و اغلب تأثیرات عظیمی (نظامی یا سیاسی) نسبت به میزان نیروی به کار گرفته شده دارند.

- جنگ نامتقارن به مفهوم درگیری دو قدرت یا دو توان نظامی است که هیچ اشتراک جنگی در حوزه جنگ‌افزار، مهمات، سازماندهی رزمی و شیوه‌های جنگی مورد استفاده ندارند. بنابراین از یک طرز تفکر متفاوت و با ابزارهایی با توانمندی‌های متفاوت استفاده می‌شود. در یک طرف، قدرتی که دارای جنگ‌افزارهای قوی در حوزه برد و دقت است، وجود دارد و در دیگر سو، گروهی که قابلیت‌های محدودتری هستند با استفاده از سایر توانمندی‌ها مثل تاکتیک‌های خاص و شرایط محیطی و جغرافیایی تلاش می‌کنند که برتری نظامی مقطعی به دست آوره یا اینکه موازنه قوای مقطعی را به نفع خویش رقم بزنند.

ادامه مطلب...

امام صادق علیه السلام

امام صادق(ع) مرد علم و دانش ،مرد مبارزه و مرد تشکیلات

مقام معظم رهبری : محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه‌ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله‌ی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه‌ی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد. 14/6/1359

ادامه مطلب...

فرهنگ

تعریف فرهنگ

مقام معظم رهبری : فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومىِ یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمانهایش. 1383/10/17

فرهنگ شامل ادبیّات، هنر، علم، عادات و اخلاق جامعه و سنن موجود جامعه و شامل خصلتهای ملی است. بعضی از ملتها به خصلتهایی مشهور میشوند. اینها که ذاتی و مربوط به آب و هوا نیست؛ مربوط به تربیتهاست. فرض بفرمایید الان، بخصوص اروپاییها را که نگاه میکنیم، طبیعتاً مردمانی خطرپذیرند. شرقیها به قدر غربیها خطرپذیر نیستند..این چیزی نیست که اگر کشوری در یک مرحله احتیاج به خطرپذیر بودن داشت، نتواند این را در ملت خودش به وجود آورد؛ چرا، با تربیت میشود. مسأله‌ی انضباط اجتماعی و وجدان کاری ، خصوصیت اجتماعی و خلقی و جزو فرهنگ کشور است. 1375/09/20

ادامه مطلب...