سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبر سیاسی

حوزه علمیه انقلابی 2

حفظ نظام اسلامی بزرگترین معروف و تضعیف آن بالاترین منکر

مقام معظم رهبری : امروز بزرگترین معروفی که وجود دارد و باید به آن امر کرد و بر آن حثّ و ترغیب کرد حفظ نظام اسلامی است... معروف قیامِ حکومت دین و حکومت اسلامی و الهی ، که در اینجا این امر تحقق پیدا کرده است... تبیین حقایق خیلی مهم است؛ حقیقت نظام اسلامی چیست؟ برای چیست؟ اهدافش چیست؟ اینها باید برای افکار عمومی تبیین شود... اگر کسی غفلت و بی توجهی کند؛ طوری عمل کند و طوری حرف بزند که خدای نکرده به این معروف صدمه ای وارد بیاید؛ یا امر به آن نکند؛ یا حتی ترغیب بر آن نکند، هر معروف دیگری را هم که بزرگ بدارد، یقینا جبران این کار را نخواهد کرد و این ضرر را نخواهد پوشاند.

درس خارج 16-1-1379

بالاترین تخلفها آن تخلف و جرایمی است که پایه های نظام را سست می کند: نومید کردن مردم، نومید کردن دلهای امیدوار، کج نشان دادن راه راست، گمراه کردن انسانهای مومن و با اخلاص، سوء استفاده کردن از اوضاع و احوال گوناگون در جامعه اسلامی، کمک کردن به دشمن..

دیدار علما و روحانیون 7-5-1371

دفاع از نظام در برابر دشمنان

مقام معظم رهبری : وظیفه‌ى مهم دیگرى که امروز بر عهده‌ى علماست، این است که به موقعیت جمهورى اسلامى و آنچه که دشمن درصدد آن است، توجه کنند. دشمن یک لحظه حاضر نیست اسلام و جمهورى اسلامى را تحمل کند.

ببینید در این چند سال با ایران چه کردند. آنچه توانستند، ضربه حواله کردند. حالا بعضى از آن ضربه‌ها اصلاً وارد نشده و نخورده و خداى متعال ضربه را برگردانده است؛ بعضى از آن ضربه‌ها هم خورده، اما اثرى نکرده؛ بعضى هم اثرهاى کم‌عمقى کرده؛ بعضیها هم بالاخره صدمه‌یى زده؛ لیکن دشمن کوچکتر و کمتر از آن بوده است که بتواند ما را از پا بیندازد. ما اگر توجه بکنیم، دشمن ناکام خواهد شد؛ ولى اگر ما غفلت بکنیم و بیدار نباشیم، دشمن ناکام نشده و موفق خواهد شد.

چه کسى گفته که باطل هیچ‌وقت در دنیا قادر نخواهد بود که به حق ضربه بزند، یا موقتاً آن را از بین ببرد؟ کدام قانونى این‌چنین مى‌تواند باشد؟ آن چیزى که در قانون الهى است، این است که در نهایت، حق پیروز خواهد شد؛ در نهایت، باطل سرنگون خواهد شد؛ اما چه کسى گفته است که در اثناى راه، باطل فرصت پیدا نخواهد کرد که حق را مورد ضربات خود قرار دهد و حتّى آن را از میدان خارج کند؟

البته یک قانون دیگر هست: اگر به خاطر حق، مبارزه انجام بگیرد، هیچ باطلى قادر نخواهد بود جلو بیاید. اگر مبارزه و مجاهدت بشود، خداى متعال کمک و هدایت مى‌کند؛ اما اگر مجاهدت نشود، اگر بى‌کار بنشینیم، اگر هوشیارى بخرج ندهیم، اگر در سنگر بخوابیم، آیا باز هم دشمن نمى‌آید سنگر ما را فتح کند؟ چه کسى چنین چیزى را گفته است؟ ما باید تلاش کنیم، تا دشمن ناکام بشود. اگر ما تلاش نکردیم، دشمن کامیاب خواهد شد؛ و نستجیر باللَّه من ذلک. ما نباید بگذاریم در زمان ما و با مسؤولیت ما و روى دوش ما، این‌چنین شود. به همین خاطر، تکلیف علما از این جهت هم بسیار مهم است.

بحمداللَّه و به فضل الهى، بر اثر مجاهدتى که در این سیزده سال انجام گرفته، امروز پایه‌هاى نظام قرص و محکم است. یک روز امیدوار بودند که نگذارند پایه‌هاى نظام رشد کند؛ یک روز امیدوار بودند که نگذارند ریشه بدواند؛ یک روز امیدوار بودند که در یک موقعیت طوفانى بتوانند آن را بکَنند. طوفانى‌ترین موقعیتها - یعنى جنگ - را بر ما تحمیل کردند. جنگى که دولتى را به جان یک کشور انقلابى بیندازند، بعد هم همه‌ى دنیا کمکش کنند، چیز عجیبى است. بعضى از آنها تقاصشان را پس دادند، بعضى هم بیشتر پس خواهند داد...

امروز بحمداللَّه از لحاظ استحکام، مى‌توان گفت که دشمن کمترین امیدى ندارد. نظام بحمداللَّه مستحکم است، برنامه‌ریزى خوب است و دولت قوى است. ما معممان در هرجا که هستیم، بایستى حرکت خودمان را به تناسب نیاز موقعیت، شتاب بدهیم؛ تبلیغ دین، کار صحیح، حفظ وحدت و یکپارچگى که در روحیه‌ى مردم اثر مستقیم مى‌گذارد.

در جمع روحانیون بوشهر 11 /10/ 1370

برخورد علمی و منطقی با معارضان نظام اسلامی

مقام معظم رهبری : عالمِ به زمان فقط این نیست که انسان با تعدادی از مردم ارتباط دوستانه داشته باشد، یا خبرهایی از این‌جا و آن‌جا به گوش او برسد. عالمِ به زمان کسی است که بداند در کجای دنیا زندگی میکند؛ صف‌بندیهای مقابل او چیست؛ انگیزه‌های مخالفت با او کدام است؛ طرحهایی که این انگیزه‌ها به وسیله‌ی آنها تحقّق پیدا میکند، چیست؟ این عالم ِ به زمان است. البته این مخالفتها و این دشمنیها هرگز دشمنی با شخص نیست؛ اما شخص باید بداند کجا قرار دارد و نظام او و راه او و اهداف او با چه چیزی مواجه است.... ما هم به حسب تناسب وضع خود و نظام خود، زمینه‌هایی برای تقابل و معارضه در پیش روی خودمان داریم. این‌جا مقصود حتماً معارضه‌ی سیاسی نیست. نمیخواهیم بگوییم آن کسانی را که ردیف خواهیم کرد، معارضان سیاسی نظامند یا با نظام مبارزه میکنند؛ نه. اینها زمینه‌های مبارزه است؛ اینها چالشهایی است که نظام اسلامی به طور طبیعی در مقابل خود دارد.

یک عدّه با اصل دین مخالفند؛ لذا نظامی که بر اساس سیاست دینی استوار شده است، برای اینها یک نظام غیرقابل قبول است... یک عدّه دچار نفاق دینی هستند؛ یعنی نام دین را لازم دارند، عنوان دین را لازم دارند؛ اما حقیقت دین را برنمیتابند! ... یک عدّه علمداران تبعیّت از فرهنگ غرب و فریفتگان به زرق و برق غربیاند؛ خودکوچکبین‌ها و خودکم‌بین‌ها...

یک عدّه هم قدرت‌طلبانند؛ تشنگان قدرت. کاری به کار دین و اخلاق و اعتقاد و خدا و این چیزها ندارند... البته همه‌ی کسانی را که اسم آوردیم، معنایش این نیست که اینها با نظام اسلامی معارضه دارند؛ نه. ممکن است معارضه‌ای هم نباشد؛ اما نظام اسلامی نمیتواند اینها را نبیند؛ نمیتواند حضور اینها را، فکر اینها را، تلاش اینها را، اهداف و نیتها و انگیزه‌های اینها را که در کنار آن، در مقابل آن، در میان آن حضور دارند، ندیده بگیرد. حکمت و تدبیر برای نظام اسلامی این است که اینها را ببیند؛ اینها را بشناسد و اینها را علاج کند. علاج، معنایش استفاده‌ی از زور و قدرت نیست. تصوّر نشود که هرجا گفته میشود باید این فکر را یا این کار را علاج کرد، یعنی به زور متوسّل شد؛ نه. زور مال کسانی است که منطق ندارند. مجموعه‌ای که منطق دارد، با حربه‌ی استدلال و منطق کاری میکند که هیچ حربه‌ی دیگری و هیچ قدرت مادّیای نمیتواند آن کار را انجام دهد. بنابراین نیاز به زور نیست.

مدرسه فیضیه 14-7-1379

تربیت اخلاقی مهم ترین هدف انقلاب و نظام اسلامی

مقام معظم رهبری : اگر ما از لحاظ اقتصاد به بالاترین مقام برسیم و از لحاظ سیاست، همین اقتدار و عزّتی را که امروز داریم، چند برابر کنیم، ولی اخلاقهای مردم ما، اخلاقهای اسلامی نباشد؛ در میان ما گذشت، صبر، حلم و خوش بینی نباشد، اساس کار از بین خواهد رفت. اساس کار، اخلاق است. همه اینها مقدّمه اخلاق حسنه است - بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق -   حکومت اسلامی برای این است که انسانها در این فضا تربیت شوند، اخلاق آنها تعالی پیدا کند، به خدا نزدیکتر شوند و قصد قربت کنند. سیاست هم قصد قربت لازم دارد. مسائل سیاسی هم قصد قربت لازم دارد. آن که در مسائل سیاسی چیزی می گوید و آن که چیزی می نویسد؛ آن که تحلیل می کند و آن که تصمیم می گیرد، بایستی بتواند قصد قربت کند. قصد قربت چه زمانی است؟ آن وقتی است که مطالعه و بررسی کنید، ببینید رضای خدا در این کار هست؟ اگر رضای خدا را در این کار دیدید، می توانید قصد قربت کنید. پس اوّل، احراز رضای خدا لازم است. ببینید چقدر خط روشن است و چطور بعضی توجّه نمی کنند!

در جمع روحانیون 2-2-1377

تحقق انقلاب اخلاقی، لازمه تحقق کامل انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری : انقلاب‌ آن‌وقتی‌ به‌ صورت‌ کامل‌ تحقق‌ پیدا می‌کند، که‌ آحاد مردم‌ حقیقتا به‌ مردم‌ مسلمان‌ و مؤمن‌ تبدیل‌ شوند. بخشی‌ از اسلام‌، مربوط به‌ عمل‌ مردم‌ است‌ که‌ نظام‌ کلی‌ اجتماعی‌ و حرکت‌ عمومی‌ آنها را تصویر و ترسیم‌ می‌کند و آنها را حرکت‌ می‌دهد. بخش‌ دیگر، مربوط به‌ عقاید و کیفیات‌ روحی‌ و عمل‌ شخصی‌ مردم‌ است‌. اگر انقلاب‌ عظیم‌ ما و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌، با همه‌ی‌ امکانات‌ مادی‌ و معنویش‌ نتواند دلها و خلقیات‌ مردم‌ و حقیقت‌ وجود آنها را، از آنچه‌ که‌ معلول‌ تربیتهای‌ غلط دیرین‌ است‌، به‌ مردم‌ مسلمان‌ متبدل‌ کند، قطعا موفق‌ نشده‌ و انقلاب‌ واقع‌ نگردیده‌ است‌. انقلاب‌، انقلاب‌ مردم‌ است‌. انقلاب‌ مناسبات‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌، فرع‌ بر انقلاب‌ مردم‌ است‌. تا مردم‌ منقلب‌ نشوند، آن‌ انقلاب‌ اقتصادی‌ و تغییر و تبدیل‌ مناسبات‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ و سیاسی‌ هم‌ اصلا تحقق‌ پیدا نمی‌کند. مردم‌ در اول‌ کار بحمدالله‌ یک‌ انقلاب‌ روحی‌ پیدا کردند که‌ حرکت‌ بسیار مهمی‌ بود و نتیجه‌اش‌ همینی‌ شد که‌ می‌بینیم‌.

اگر آنچه‌ که‌ واقع‌ شد، ادامه‌ پیدا نکند و تعمیق‌ نشود و تعمیم‌ نیابد و نسلی‌ که‌ رو به‌ وجود است‌ و نسلهای‌ بعدی‌ را فرا نگیرد و خدای‌ نکرده‌ اسم‌، اسلام‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ و حاکمیت‌ منادیان‌ اسلام‌ باشد، اما واقع‌ قضیه‌ و متن‌ زندگی‌ مردم‌ چیز دیگری‌ باشد، این‌ انقلاب‌ قطعا موفق‌ نبوده‌ و نیست‌. در آن‌ صورت‌، از این‌که‌ چنین‌ چیزی‌ پیش‌ بیاید، به‌ خدا پناه‌ می‌بریم‌. نباید بگذاریم‌ چنین‌ چیزی‌ رخ‌ دهد. دشمن‌ روی‌ این‌ نقطه‌ کار می‌کند. تمام‌ دستگاهها و تمام‌ افراد، بخصوص‌ علمای‌ اعلام‌ و روحانیون‌، بایستی‌ روی‌ تربیت‌ نفوس‌ مردم‌ و تحقق‌ انقلاب‌ قلبی‌ و اخلاقی‌ در آنها، مخصوصا در جوانان‌ تلاش‌ کنند.

در جمع خبرگان 1-12-1369